De strijd ‘s ochtends & ‘s nachts: nu moet jij er echt uit!

Dit is vast herkenbaar voor veel moms: door gebroken nachten met onze kids en dus weinig slaap, word ik een heel ander persoon. Ik heb echt enorm veel geduld, maar hoe minder slaap, hoe minder daarvan te merken is. Voor je het weet, verander je in iemand die je niet wil zijn: een moe monster dat ‘s nachts elke minuut die je maar enigszins weg kunt dutten probeert te pakken en daarover ruzie’t met haar partner.

De afgelopen weken ging het zo bij ons:

Ik: “Schat, nu jij hoor! Ik heb morgen een shoot en kan niet met wallen aankomen.”

Hij: “Ja hallo, ik ben er al acht keer uit geweest!”

Het is niet heel bevorderlijk voor je relatie en geen fijn begin van de dag als je na zo’n nacht uit bed stapt ‘s ochtends.

Verkeerde energie

Ik zat met vriendinnen op vrijdagavond lekker te eten, toen ik opeens het licht zag. We hadden het erover dat als je lief eens een weekendje weg is, je er veel minder moeite mee hebt als je er ‘s nachts tien keer uit moet. Waarom? Omdat je gewoon weet dat jij de aangewezen persoon bent. Je hebt geen strijd, je moet eruit, punt. Dat deed me realiseren dat er zo veel negatieve energie ontstaat als je ‘s nachts moet discussiëren over wie er uit bed moet om naar de spokende kids te gaan.

Wat is de oplossing bij gebroken nachten?

Voor mij was de oplossing niet om er zelf dan altijd maar tien keer per nacht uit te gaan. Het zou leuk zijn (vooral voor mijn lover), maar dan zou ik niet meer uit mijn ogen kunnen kijken van de moeheid. Er is niets mis met het samen afwisselen, je hebt de kinderen immers samen.

Er zijn meerdere oplossingen voor het samen omgaan met gebroken nachten. Ik probeer weg te blijven van de situatie waarin je, zwaar geïrriteerd, de ander zijn bed uit stuurt. Er zijn vriendelijkere en gezelligere manieren!

Oplossing 1: Spreek diensten af

Spreek met elkaar af wie welke nacht ‘dienst’ heeft. Zo is er geen verwarring en kan de ander lekker blijven liggen. Wel kun je afspreken dat als je er meer dan acht keer uit moet (net wat jullie gewend zijn), je dan de ander inschakelt.

Oplossing 2: Spreek het aantal keren eruit gaan af

Je kunt ook zeggen: ik ga de eerste vier keer eruit en dan mag jij er weer vier keer uit. Het fijne is dat je dan echt wat langer achter elkaar kunt slapen. Je kunt de nacht ook in tweeën splitsen qua uren, maar ik vind het fijner om aantallen af te spreken.

Wat bij mij ook wel eens gebeurt, is dat ik verontwaardigd zeg: “En nu mag jij een keer hoor!” Maar dan blijkt dat hij er al tig keer uit is geweest zonder dat ik het doorhad. Ik lag namelijk diep te slapen... oeps. Door het netjes te verdelen op deze manier, breek je het gewoon open.

Close

50% Complete

Ik deel tips voor ambitieuze moms!

Meld je aan voor deze (gratis) mailing en ontvang praktische tips hoe je het beste uit jezelf kunt halen, meer energie kunt krijgen en minder stress.