Omgaan met weinig slaap: 10 tips

Met een baby en een peuter zijn de uurtjes slaap die je ‘s nachts kan pakken redelijk heilig. Ik kan er elke nacht bijna de klok op gelijk zetten dat Maud de slaap niet meer kan vatten en gezellig tussen ons in wil komen liggen. Slaapt ze sporadisch wel een keer door? Dan is het Mink wel die ons wekt. Kortom: een nacht doorslapen, dat is inmiddels een uitzondering. En uitslapen? Wat is dat?

Mijn vriend en ik runnen samen een bedrijf, dus we kunnen onze rust héél goed gebruiken. Alle rust die we kunnen pakken ‘s nachts is mooi meegenomen. Maar hoe ga je nou om met een standaard slaaptekort? Ik deel een aantal tips!

Sporten

Ik begrijp als geen ander dat je na een hele dag werken geen zin hebt om jezelf naar de sportschool te slepen. Je bent moe, wil lekker bankhangen en even bijkomen van de dag. Maar weet je hoe slecht zitten voor je is? Zeker als je (zoals in mijn geval) een kantoorbaan hebt en al de hele dag zit. Dus hup, even die spieren een beetje in beweging brengen! Je zult zien dat je je er een stuk fitter door voelt.

Slaaproutine

Probeer op vaste tijden naar bed te gaan (niet te laat) en op te staan. Ondanks dat je nacht misschien wordt onderbroken, scheelt het enorm als je je hieraan vasthoudt.

Make-up

Heb je dan écht een slechte nacht gehad, dan is een goede concealer je best friend! Even die wallen wegwerken, een kleurtje op je lippen en niemand die hoeft te zien dat jij maar drie uur geslapen hebt vannacht.  

Pauzes

Houd pauzes tijdens je werk. Loop even een rondje of ga een frisse neus halen. Niemand kan acht uur lang onafgebroken naar een scherm kijken. Bovendien supergoed voor je, een beetje frisse lucht!

Hydrate, hydrate!

Zo standaard, maar zo belangrijk: drink water! Vergeet je dit constant? Ik ook, maar er is een app die je helpt herinneren om voldoende water te drinken! Deze app heet “Mijn Water Balans”. Geen excuses meer dus. ;-)

Boekje voor het slapen gaan

Geen schermen meer vlak voor je gaat slapen! Dat maakt je onrustig in je hoofd. Lees een boek of een tijdschrift, hier slaap je veel lekkerder op.

Warme douche of bad

Wat is er lekkerder dan een warme douche of bad voor het slapen gaan? Even de dag van je afspoelen en schoon en rozig je bedje in. Dan pak je alle uurtjes optimaal!

Eet bijtijds (en gezond!)

Eet op vaste tijden en probeer zo veel mogelijk maaltijden te eten die makkelijk verteerbaar zijn. Zo hoeft je lichaam ‘s nachts niet zo hard te werken. Het is ook belangrijk om bijtijds te eten, zorg dat je niet pas na 20:00 uur eet bijvoorbeeld, dan kost het nog te veel tijd om je eten te verteren voordat je gaat slapen.

Wijntje erbij?

Of het nu tussen mijn oren zit of echt zo is, ik slaap echt beter op een glaasje (rode) wijn. En dat vind ik helemaal niet erg! Zolang het met mate is, is het oké, toch? ;-)

Yoga

Dit kan ik zo aanraden! Sinds een tijdje doe ik een aantal keer per week yoga. Hier word ik lekker rustig van en daardoor slaap ik veel beter.