Lifehack: Gezamenlijke to do-lijst

photo-1523430237819-5fdfeb4f5604.jpg

Mijn partner en ik hebben veel gemeen. We hebben samen een bedrijf en natuurlijk ons gezin. Dus basically zijn we 24/7 samen. Mij hoor je niet klagen, super leuk juist! Het runnen van een gezin is soms net als het runnen van een bedrijf. Het gezamenlijk beheren van een to do-lijst klinkt heel zakelijk, maar we creëren er juist rust door én meer tijd voor leuke dingen!

Voor zowel ons bedrijf als privézaken maken wij samen to do-lijsten. We hebben door ons bedrijf samen een redelijk chaotisch leven en zonder deze lijstjes zouden we van alles vergeten. Verjaardagen, babyshowers, administratieve taken; noem het maar op.

Voorheen spraken we af alles wat belangrijk is te blijven herhalen naar elkaar, zodat we het niet zouden vergeten. Dit werkt natuurlijk niet. Ook omdat mijn tweede naam “chaotisch” is, hebben we hier sinds kort een systeem op bedacht: de app/site Todoist. Hierin kun je al je to do’s zetten, delen en aan iemand toewijzen. Super handig dus! Ik deel mijn tips.

Direct alle to do’s erin zetten

Dit is het allerbelangrijkst, anders heeft het geen zin. Zo is het ook meteen uit je hoofd! Lees ook eens het boek “Getting things done”, dit heeft mij enorm geholpen.

Een gezamenlijke boodschappenlijst

We hebben verschillende to do-lijstjes. Van onze administratie tot leuke hotspots die het bezoeken waard zijn. Het lijstje voor de boodschappen gebruiken we vanzelfsprekend het meest. Alles wat we nodig hebben, zetten we hierin. Zodra één van ons iets van de lijst heeft gekocht en de lijst update, gebeurt dit bij de ander ook. Handig!

Kijk regelmatig in je to do-programma

Het to do-programma Todoist kun je op verschillende manieren gebruiken. Je hebt een soort inbox, hier zet je al je losse hersenspinsels in, deze verdeel je later. Daarnaast heb je de mapjes die je zelf hebt aangemaakt, zoals je boodschappenlijst.

De ‘random’ to do’s die de hele dag door in mijn hoofd terechtkomen, zet ik in mijn inbox en deze verdeel ik later. Zo heb ik in elk geval weer even wat rust zonder dat ik bang hoef te zijn iets te vergeten. Het is wel belangrijk om regelmatig door deze inbox heen te gaan en de prioriteit en het doel van je to do’s te bepalen. Zo hou je alles lekker overzichtelijk!

Kies een to do-programma voor privé én zakelijk

Deze combi vind ik ideaal. Als ik op kantoor ben, schieten me dingen te binnen voor thuis en andersom. Doordat ik het programma op deze manier optimaal gebruik, voor zowel privé als zakelijk, heb ik ook het idee dat ik meer vat heb op al mijn to do’s. Ik hoef slechts één app in de gaten te houden, meer niet. Yay me!

Sync je agenda!

Wat handig is, is om aan alle to do’s al data te hangen zodra er een afspraak staat of deadline aan vast hangt. Op deze manier vergeet ik bijvoorbeeld het groeiboekje niet als ik naar het consultatiebureau moet. Of op tijd een berichtje te sturen naar het kdv dat we op vakantie gaan.

Dit alles geeft zoveel meer rust in mijn hoofd; echt een aanrader als je net zo’n chaoot bent als ik! Of als je gewoon van lijstjes houdt. ;-)

photo-1523390218733-2e5b84cd6974.jpg




sarah Glasbergen