Beginnen met mediteren - kom in de zenmodus!

photo-1506126613408-eca07ce68773.jpg

Ik ben begonnen met mediteren toen ik een burn-out had. Ik had gehoord dat meditatie en mindfulness hét ultieme middel is om daar weer bovenop te komen. Dus ik dacht: als ik nou dag en nacht een beetje mediteer en mindful ben, dan ben ik er zo weer bovenop. Ik dwong mezelf om heel geforceerd ‘zen te doen’ in een hoekje van de kamer. Verrassing: dat werkt dus écht niet!

Neem de tijd

Voor mediteren moet je tijd vrijmaken, dit kun je niet even snel tussendoor doen. Daarom heb ik een paar keer per week standaard 15 minuten ingepland voor meditatie en probeer ik regelmatig nieuwe oefeningen uit.

15 minuten is voldoende

Dat klinkt misschien heel weinig, maar voor mij is het al heel wat. In mijn ideale wereld zou ik veel vaker mediteren. Ik merk namelijk echt verschil wanneer ik dit met regelmaat doe. Ik voel me kalmer, sterker en leer beter naar mezelf te luisteren.

Even opladen


Ik ben allesbehalve een goeroe, maar onderstaande oefeningen helpen mij om contact te maken met mezelf. Alsof ik een stekker in het stopcontact doe en word opgeladen. Ben je benieuwd of meditatie iets voor jou is? Als je deze tips uitprobeert, ben je hooguit een kwartiertje kwijt.


Oefeningen

  • Connect met je ademhaling

Easy: je volgt je ademhaling. Om te beginnen is het fijn om je ademhalingen te tellen. Ik stop altijd bij tien en begin dan opnieuw, anders dwaal ik af.

  • Probeer je gevoel te voelen

Als je hiermee start, voelt het eerst een beetje onwennig, maar na een paar keer zul je merken dat het werkt als een malle! Deze oefening komt uit het boek Spiegologie van Willem de Ridder.

Ga rustig liggen en vraag jezelf af: “Wat voel ik? Wat voel ik bij mijn benen, armen, buik en hoofd?” Zo ga je je hele lichaam af. Probeer de kracht en liefde in dit gevoel te voelen. Dat klinkt nogal zweverig, maar als je het regelmatig doet, kun je ook gedurende de dag weer even terug naar je gevoel gaan. Je zult vanzelf merken dat je je veel lekkerder voelt!  

  • Meditatie met een zwoele stem

Er zijn heel veel mobiele apps die je kunnen helpen met mediteren. Ik ben persoonlijk heel erg fan van de Rituals-app en die van Headspace (betaald). Je kiest een aantal oefeningen uit en vervolgens zegt een zwoele stem precies wat je moet doen. Ideaal voor de meditatie-noobs onders ons.

photo-1529602266431-5e205a27eb68.jpeg

Ogen dicht en luisteren maar!

Tip: Headspace

Ken je Headspace al? Een leuke en handige app die je helpt met mediteren. Deze app zorgt er echt voor dat je meditatie onder de knie krijgt. Je bouwt het op, dus je begint met elke dag 10 minuten en je kunt het zo uitbouwen. Neem maar eens een kijkje!

sarah GlasbergenComment